Artykuły

Czy jesteś uważny na pierwsze symptomy stresu?

autor:

Czy jesteś uważny na pierwsze symptomy stresu?

Wychwytywanie wczesnych sygnałów ostrzegawczych pozwala zachować zdrowie. Nasz organizm został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić nam przetrwanie. Naucz się języka, którym przemawia do ciebie twoje ciało.”

Jemu też zależy na tym abyś się dobrze czuł, cały czas dąży do utrzymania harmonii. Powie ci, kiedy będzie inaczej,  Ciało to doskonały wykrywacz emocji i stresu.

Już ponad 2000 lat temu Hipokrates napisał: W ciele istnieje coś jakby świadoma myśl. Warto kierować się w życiu ta mądrą radą. Jeżeli chcesz możliwie szybko przeciwdziałać pojawianiu się objawów chorobowych, naucz się wychwytywać ciche sygnały, które wysyła do ciebie twoje ciało. ” J.Orloff

Niektóre z nich rozpoznasz bez trudu choć są dość delikatne, ale poprzedzają późniejsze choroby czy skutki stresu.

Pierwsze symptomy stresu

Te subtelne sygnały to mogą być: np. dziwne wytrącenie z równowagi, odrętwienie, zdekoncentrowanie, poczucie oderwania od rzeczywistości, poczucie „zatrucia” jakby objawy grypy, ucisk albo poczucie pustki żołądku, gula w gardle, bolesność serca, dyskomfort, szczególna wrażliwość, irytacja, wszystko nam przeszkadza, poczucie bezbronności.

Nie przeocz pierwszych sygnałów. W ten sposób możesz dość szybko zadziałać prewencyjnie i wpłynąć na obniżenie reakcji stresowej.

Skąd się bierze to, że nie umiemy zauważać sygnałów własnego ciała?

To, że ludzie masowo i regularnie ignorują zmęczenie, przekraczają wydolność własnego organizmu i narażają się na poważne komplikacje zdrowotne, jest zjawiskiem nowym – mówi prof. Stanisław Kowalik z uniwersytetu w Bydgoszczy i AWF w Poznaniu, jeden z nielicznych badaczy zagadnień zmęczenia w Polsce. – Psychologowie społeczni dzielą współczesnych ludzi na dwa typy. Przyspieszacze przerywają wykonywanie zadania jeszcze przed pojawieniem się obiektywnych objawów zmęczenia. Opóźniacze reagują przeciwnie – mają tendencję do ignorowania pierwszych symptomów zmęczenia.

Jak zauważać sygnały ciała

Można wyrobić sobie, wyćwiczyć tą umiejętność. Przede wszystkim jest takie klasyczne ćwiczenie „skanowanie ciała” oparte na praktyce uważności. Polega na prześledzeniu uwagą całego swojego ciała. Poza tym możemy skorzystać też innych metod jak np. wizualizacji.

Zobacz też – Rozwiń swoją wrażliwość na sygnały wewnętrzne