Artykuły

Rok 2014 rokiem Uważności – Mindfulness Revolution

autor:

Rok 2014 rokiem Uważności – Mindfulness Revolution

Okładka styczniowego TIME`a zapoczątkowała wśród społeczności mindfulness online debatę na ten temat. Konkretnie zaczęło się od tego, iż do zilustrowania artykułu o korzyściach stosowania mindfulness oraz badań o medytacji wykorzystano zdjęcie pięknej, białej kobiety. Taki wizerunek, jak i podobnych metod jak joga nie jest jednak niczym nowym w mediach.

Ale my nie o mediach i zdjęciu, choć rzeczywiście może być to nieco mylące, jeżeli chodzi o uzyskiwane korzyści z Uważności. Medytując i będąc uważnym nie staniemy się przecież piękni i młodzi.

Chcę zwrócić uwagę, że Mindfunlness w ostatnich latach staje się popularna. Choć może w Polsce jej popularność się jeszcze rozwija, to niewątpliwie i do nas już docierają jej niezaprzeczalne korzyści. Poniżej kilka przykładów.

Uważność dla wszystkich

W cytowanym artykule (źródło na końcu) mowa jest o tym, iż medytacja uważności jest dostępna dla wszystkich, bez względu na kulturę, religię czy rasę. Pomaga studentom, szczególnie na obszarach o niskim dochodzie.

Uważność dla uczniów

Okazało się, że medytacja przynosi wiele korzyści dla uczniów: może polepszyć koncentrację i pamięć, obniżyć poziomu stresu, poprawić jakość snu. Niektóre badania nawet potwierdzają poprawę w uzyskanych wynikach. Coraz więcej szkół, zarówno prywatnych, jak i publicznych zaczyna wprowadzać do swoich programów naukę uważności.

Uważność dla weteranów wojennych i żołnierzy w walce z PTSD

Medytacja staje się też coraz bardziej powszechna wśród osób narażonych na wysokie ryzyko stresu i powiązane z nim problemy zdrowotne. Szczególnie wykorzystywane są programy oparte na uważności wśród żołnierzy i weteranów wojennych. Wprowadzony program Operation Warrior Wellness trafia już do ponad 10.000 weteranów z PTSD i ich rodzin.
„Przeprowadzone badania mówią o około 50% redukcji objawów depresji i zespołu stresu pourazowego. Badania wskazują też na zmniejszenie ilości chorób serca, niepokoju i zaburzeń snu.” mówi Bob Roth, dyrektor Fundacji David Lynch.

Uważność u schyłku życia

Wykazano, iż medytacja może mieć znaczący wpływ na zdrowie i samopoczucie osób w podeszłym wieku. Uważność pomaga radzić sobie z poczuciem samotności, z procesem starzenia się i śmierci.

Uważność jako część rewolucji w psychiatrii

Program profesora Jona Kabat-Zinna “Mindfulness-Based Stress Reduction” pomógł zaistnieć Mindfulness w medycynie, w psychiatrii. Badania oparte na tym programie przeprowadzone do tej pory udowodniły, iż medytacja stała się skuteczną, tanią, bez skutków ubocznych metodą, która pomaga zmniejszyć lęki i depresje, wpływa na obniżenie poziomu stresu i pobudzenia emocjonalnego. Dodatkowo ułatwia pozbycie się nałogów i wspomaga leczenie uzależnień.

Uważność pomaga w wypaleniu zawodowym

Według szacunków Association of American Medical Colleges problem wypalenia zawodowego może dotyczyć 60% lekarzy. Ostatnie badania wykazały również wpływ Mindfulness i na ten problem – zapobiega ona wypaleniu i zwiększa współczucie wśród lekarzy, co wpływa na poprawę relacji lekarz-pacjent.

Zawodnicy poprawiają swoją grę poprzez medytację

Kobe Bryant, LeBron James i Michael Jordan, to tylko kilka nazwisk z wielu profesjonalnych sportowców, którzy mówią, że medytują, aby zmniejszyć stres i poprawić swoją grę.

2014 rokiem Uważności

Według JWT Worldwide, jednej z największych na świecie agencji komunikacji marketingowej, 2014 będzie się charakteryzował krokiem w kierunku uważnego życia. W raporcie „100 Things to Watch for in 2014” wiele pozycji potwierdza rosnące zainteresowanie uważnością. Oznacza to, że rozwój skupiony na świadomości życia w chwili obecnej i uważnego życia został uznany za jeden z 10 trendów, które będą kształtować świat w 2014 roku i później.

Uważność w firmach

Wiele firm z Doliny Krzemowej doceniło już korzyści z uważności w codziennej pracy. Na przykład Google oferuje swoim pracownikom program Search Inside Yourself (SIY). Chade-Meng Tan, twórca programu powiedział, że uważność może pomóc w zbudowaniu postawy współczucia, korzystnej nie tylko dla pojedynczych osób, ale także i całych korporacji.

Bądźmy uważni !

Najnowsze badania tylko potwierdzają zalety Mindfulness – pomaga uzyskać stabilność emocjonalną, wpływa na jakość snu, zwiększa uwagę i pamięć, zwiększa kreatywność, obniża napięcie i stres, i wiele innych pozytywnych efektów zdrowotnych.

Uważnego życia życzę 🙂

 

Na podstawie:
http://www.huffingtonpost.com/2014/02/04/this-is-proof-that-mindfu_n_4697734.html
http://www.huffingtonpost.com/2014/01/02/will-2014-be-the-year-of-_0_n_4523975.html
http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2163560,00.html