Sposoby na stres

sposoby na stres„Wybór jest w moich rękach, a bieżące chwile mego życia mogą mi dać radość
– jeśli tylko zdecyduję się przejąć nad sobą kontrolę”

W.W.Dyer

Który sposób/technika/metoda jest najlepsza?

Dobre pytanie. Wiedz, że nie ma jednej najlepszej techniki. Najefektywniejsze to takie, które działają i przynoszą korzyść tobie. Próbując różnych wybierz te, które będą dopasowane do ciebie i twoich potrzeb. Musisz dopasować do siebie – tak jak buty.

Dodatkowo jeżeli popracujesz nad zmianą POSTAWY to będzie ci łatwiej. To oznacza, że już chcesz coś zmienić w swoim życiu.

Technik jest mnóstwo. Niektóre z nich są bardzo proste i krótkie, inne bardziej skomplikowane i złożone. Ich skomplikowanie nie oznacza jednak tego, że im bardziej złożona technika tym lepsza. Dla ciebie być może wystarczy prosta i skuteczna metoda oddechowa, aby już poczuć się zrelaksowanym.

W naszej Strefie wiedzy znajdziesz  przykłady różnych sposobów na stres. Jeżeli coś bardziej cię zainteresuje nie przestawaj na tym. Szukaj więcej informacji. Jak już wyżej jest napisane technikę dobierz do siebie. Próbuj różnych. Zostań przy tych, które na ciebie działają. Ja proponuję przede wszystkim Mindfulness i EFT jako bardzo skuteczne na wszelkie stresory.

Nie oczekuj jednak, że po jednokrotnym zastosowaniu przyniesie to rewelacyjne efekty. Może tak, może nie. Każda zmiana wymaga trochę wysiłku i systematyczności. Ale czyż nie jest tego warta, aby móc sobie powiedzieć – znalazłem swój sposób na stres!!!

Poniżej znajdziesz listę z popularnymi metodami.

Techniki redukcji stresu

Metody redukcji stresu możemy pogrupować w trzech kategoriach:

metody środowiskowe
  • np. redukcja wagi wydarzenia
  • redukcja niepewności
  • słuchanie uspokajającej i relaksującej muzyki
techniki fizjologiczne
  • relaksacja mięśniowa
  • ćwiczenia oddechowe
  • akupresura
  • masaże
  • dieta
  • biofeedback
  • metoda Jacobsona
  • dieta antystresowa
  • ćwiczenia Feldenkraisa
  • technika Alexandra
  • Tai Chi, joga itp.
techniki umysłowe i emocjonalne
  • relaksacja wyobrażeniowa, wizualizacje
  • trening autogenny Schultza
  • racjonalne, pozytywne myślenie
  • przypominanie sobie pomyślnych wydarzeń i osiągnięć
  • autosugestia (autohipnoza)
  • EFT
  • medytacje
  • uważność (mindfulness)

To tylko kilka sposobów i tylko wskazówka.

Czasami może pomóc dobór techniki pod takim kątem: metody środowiskowe sprawdzają się, gdy chodzi o zredukowanie stresorów tkwiących w otoczeniu, techniki fizjologiczne są odpowiednie, gdy szczególnie doskwiera nam stres na poziomie fizycznym, a techniki umysłowe, gdy czynniki psychologiczne mają znaczący wpływ na poziom stresu (co dzieje się najczęściej). Warto również łączyć różne sposoby, co przyniesie równowagę na różnych poziomach organizmu. 

Niektóre z tych metod, jak EFT, można umieścić też w kilku kategoriach, mają tak holistyczny wpływ na całe ciało. EFT jest metodą o bardzo szerokim polu działania i jest bardzo skuteczna w prawie wszystkich przypadkach stresu.

 

 

Tagi: