Style radzenia sobie ze stresem

Style radzenia sobie ze stresem

Pomimo tego, że różnimy się tym co nas stresuje, jakie specyficzne objawy stresu u nas wystąpią, to możemy wyróżnić zasadniczo 3 typy naszych reakcji na stresor. Jest to tak zwany styl radzenia sobie ze stresem, który określa jak najczęściej reagujemy na stresor i jak sobie z nim radzimy.

Są to style:

ZADANIOWY
szukamy rozwiązań problemów, pomocnych informacji; staramy się aktywnie wpływać na zmianę sytuację

EMOCJONALNY
mamy skłonność do koncentracji na emocjach (np. czuciu się winnym); nie podejmujemy realnych działań, chcemy tylko poradzić sobie z nieprzyjemnym uczuciem, co jednak może prowadzić do pogłębienia stresu

UNIKAJĄCY
chcemy uciec od nieprzyjemnego zdarzenia, odcinamy się często od „odczuwania” go, unikamy zderzenia się z problemami, chcemy zapomnieć i szukamy działań zastępczych (np.nałogi)


Który styl jest najlepszy, czy mamy wpływ na swój stres?

To zależy to od sytuacji. Chociaż styl zadaniowy jest najczęściej stylem najzdrowszym, to czasami, np.wtedy kiedy nie ma możliwości usunąć stresora, warto wybrać inny styl.

Tagi: ,