Artykuły

Uważność, medytacja i stres

autor:

Uważność, medytacja i stres

Medytacja = pusty umysł ?

Dość powszechnym skojarzeniem z medytacją jest obraz nieruchomego jogina, który siedzi godzinami bez ruchu w pozycji lotosu, nie myśli o niczym i jest całkowicie spokojny. Jest to duże nieporozumienie.

Jednym z największych wyzwań podczas medytacji jest umiejętność odsunięcia na bok myśli i skupienie na doświadczaniu tu i teraz, czyli chwili obecnej. To nie to samo co niemyślenie. Nasz umysł jest tak skonstruowany, że myśli pojawiają się cały czas i nie można ich wyłączyć. Praktykowanie uważności podczas medytacji uczy nas dostrzegać te myśli jako zdarzenia w umyśle, nie oceniać ich, tylko zauważać i pozwolić im być, takimi jakimi są. A początkowe skupianie na oddechu ma rozwinąć umiejętność koncentracji.

Świadoma uważność nie jest też uzależniona od tego czy uda się podczas praktyki uzyskać całkowity spokój umysłu. Paradoksalnie nie jest to też celem medytacji. Często podczas medytacji umysł nie jest idealnie skupiony i spokojny, a ciało zrelaksowane. I to jest też w porządku. Jest to naturalny proces rozwijania w sobie uważnego bycia. Sensem tej praktyki jest umiejętność kierowania świadomej uwagi na to, co dzieje się w umyśle i ciele. A spokój i relaks pojawiają się niejako „przy okazji”, jako efekt uboczny medytacji.

Korzyści z praktyki medytacji

„Ludzie, którzy dbają o równowagę psychiczną i praktykują medytację są nie tylko szczęśliwsi, ale i dłużej żyją. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego, stowarzyszeni w dużym projekcie badawczym The Samanta Project, odkryli, że medytacja ma wpływ na aktywność enzymu telomerazy, który odgrywa role w złożonym procesie starzenia komórek.”

Ponadto naukowcy potwierdzili, że medytacja wzmacnia pozytywne zmiany w psychice. Ludzie, którzy medytują, wskazują wyraźną poprawę na wielu poziomach psychologicznych. Osoby badane stwierdziły też, że zwiększyło się u nich poczucie sensu życia, kontrola nad swoim ciałem oraz zredukował stres. (źródło: 21 wiek, 7/2011)

Długie godziny w lotosie? Niekoniecznie 🙂

Na początek spróbuj 1 minutowej medytacji

[youtube id=”bTdERcXrRBo” mode=”normal” ]