Artykuły

Wdzięczność sposobem na szczęście

autor:

Wdzięczność sposobem na szczęście

„Szczęście to wybór. Jeśli szukasz powodów, aby być nieszczęśliwym – znajdziesz je. Jeśli szukasz powodów, aby być szczęśliwym też je znajdziesz.” Są osoby, które pomimo bardzo niekorzystnych warunków, w których żyją, wbrew różnym przeciwnościom losu, czują się szczęśliwe, znajdują prawdziwe zadowolenie w swoim życiu. Istnieje nawet pewien wzór na szczęście: poziom doświadczanego przez ludzi szczęścia zależy w około 50% od ich osobowości, w 40% od ich aktywności i w 10% od warunków, w jakich żyją (Lyubomirsky, Sheldon i Schkade, 2005).

Jednym z elementów tych aktywności, które mogą nam pomóc w odczuwaniu szczęścia tu i teraz jest świadoma i uważna postawa odczuwania wdzięczności. Wydawać by się mogło, że tylko jak jesteśmy szczęśliwi to odczuwamy wdzięczność. Jednak nie jest to jednoznaczne. Wdzięczność jest jedną z emocji, czasami klasyfikowanych jako pseudoemocja. Jest to przede wszystkim stan naszego umysłu i opiera się na indywidualnej ocenie, jest wynikiem naszego sposobu myślenia.

Odczuwamy wdzięczność, kiedy oceniamy, że otrzymaliśmy coś cennego i uważamy to za wyróżnienie. Robert Emmons, znany badacz wdzięczności, definiuje wdzięczność jako cudowne uczucie, chęć dziękowania i docenianie cudu życia.

Jedno z badań (Lyubomirsky, 2008; Watkins, 2004) pokazuje, że świadome skupianie się na wdzięczności i wyrażanie tej emocji czyni życie człowieka bardziej produktywnym, spełnionym, sensownym, szczęśliwym. Postawa wdzięczności jest także jednym ze skutecznych sposobów na stres. W wyniku ćwiczeń uważności stajemy się uważni na nasze myśli.

W podobny sposób możemy także wpływać na zwiększenie poczucie szczęścia i zadowolenia z życia poprzez zauważanie rzeczy, za które możemy być wdzięczni. Sprzyja to rozwijaniu naturalnej postawy wdzięczności.

W bardzo prosty sposób możesz wprowadzić wdzięczność w swoje codzienne życie. Zajmie ci zaledwie 3 minuty.

Codziennie, w dowolnie wybranej chwili, może to być zaraz po przebudzeniu albo przed snem, znajdź około 5 przyjemnych rzeczy, wydarzeń, za które możesz być wdzięczny. Mogą to być zupełne drobiazgi, np. uśmiech dziecka, miękkość kapci czy możliwość wypicia kawy. Będąc uważnym zwracaj uwagę także na zmysły. Dadzą ci możliwość dostrzeżenia wielu do tej pory niedocenianych zwykłych rzeczy. Możesz nawet prowadzić dziennik wdzięczności i codziennie zapisywać tam te drobne chwile szczęścia.

Doskonale jest połączyć to z opukiwaniem eft, wzmacniając tym samym doświadczenie zadowolenia oraz dostrajając swój poziom energii do wyższych wibracji (i przyciągać do siebie więcej takich doświadczeń :)) Na przykład – opukując wszystkie punkty eft i powtarzając te afirmacje:

Jestem wdzięczna za ten promienny uśmiech mojego dziecka

Jestem wdzięczna za przyjemne ciepło kawy

Jestem wdzięczna za te miękkie kapcie

Jestem wdzięczna za miłą rozmowę z koleżanką

Jestem wdzięczna za piękną piosenkę, która poprawiła mi dzisiaj nastrój

Chcę zatrzymać te chwile w sobie na dłużej

Chcę dostrzegać je częściej

Chcę tego odczucia doświadczać więcej w swoim życiu

Jestem gotowa na to, aby je zauważać i doceniać każdego dnia

Wybieram szczęście tu i teraz

 

Medytacja wdzięczności:  

Zacznij już w tym momencie 🙂   A Ty – za co jesteś teraz wdzięczny/a ? 

O wdzięczności: „Wdzięczność a szczęśliwe życie” E.Gruszecka, Psychologia Społeczna 2011

Chcesz co piątek otrzymywać inspiracje, które będą pomagały Ci wzrastać? Zapisz się na newsletter - to konkretne i praktyczne podpowiedzi.